De meeste auto's beginnen als eerste te roesten tussen de voorwielen en de voordeur, bij de wielkast en de dorpels.
Veel mensen denken dat de oorzaak hiervan opspattend regenwater of opgehoopte sneeuw is.
Maar hiertegen is de wielkast meestal goed bescherm door plastic kappen en is het zo ontworpen dat er bijna geen water of vuil in de wielkast kan achterblijven.

De werkelijkheid is echter dat dit kan komen door de ruitenwissers.
De ruitenwissers vegen het water van het raam af en via een afvoer verdwijnt het water via de wielkasten naar de onderkant van de auto om daar op het wegdek terecht te komen.
Dit is exact zoals de autofabrikanten dat ook bedoeld hebben, dus daar is eigenlijk niets mis mee.
De werkelijkheid is echter dat er niet alleen water op het raam ligt, maar ook zand, bladeren, vogelpoep etc.
Dit vuil wordt afgevoerd naar de afvoerkanaal, en kan daar gaan ophopen.
Na verloop van tijd komt er steeds meer vuil en kan het water steeds lastiger weglopen. Dat kan op den duur corrosie veroorzaken.

Maar gelukkig is er een oplossing! In deze video van het Duitse Focus wordt uitgelegd hoe dit voorkomen kan worden.
Dit komt er eigenlijk op neer dat je zo nu en dan deze plekken moet schoonmaken zodat het regenwater er daarna weer zonder blokkades wegloopt en de auto niet het risico loopt om daar te roesten!