
Met 2024 in de achteruitkijkspiegel, kijken we terug op een bewogen jaar voor de automarkt. Het afgelopen jaar stond in het teken van nieuwe spelers, technologische ontwikkelingen en ingrijpende wijzigingen in de regelgeving. Tijd om de balans op te maken!
Nieuwe auto's zijn elektrisch of hybride
Het jaar 2024 werd afgesloten met een toename van 3,1% in nieuwregistraties. Dat is goed voor 381.227 nieuwe auto’s. 2024 was voorlopig het laatste jaar waarin je een subsidieaanvraag kon indienen voor elektrische auto’s. Hoewel het marktaandeel van nieuwe elektrische auto’s ook eind 2024 groter is dan die van conventionele brandstofauto’s, nam die afgelopen jaar wel bijna 4% af. Hybride auto’s zijn het meest verkocht in 2024. Het aandeel nieuwe benzineauto's blijft ook in 2024 verder afnemen.
Top 5 verkochte auto’s 2024
Hoewel het huidige wagenpark in Nederland nog altijd voor 75,1% bestaat uit benzineauto's, komen er steeds meer nieuwe elektrische auto’s bij. Dat is ook te zien aan de top 5 merken en modellen van 2024 (bron: Bovag):
Top 5 geregistreerde merken 2024
1. Kia (34.841 registraties, 9,1% marktaandeel)
2. Volvo (30.955 registraties, 8,1% marktaandeel)
3. Toyota (30.739 registraties, 8,1% marktaandeel)
4. Tesla (30.006 registraties, 7,9% marktaandeel)
5. Volkswagen (26.989 registraties, 7,1% marktaandeel)
Top 5 geregistreerde modellen 2024
1. Tesla Model Y(19.058 registraties, 5,0% marktaandeel)
2. Kia Niro (10.914 registraties, 2,9% marktaandeel)
3. Volvo EX30 (10.802 registraties, 2,8% marktaandeel)
4. Tesla model 3 (10.702 registraties, 2,8% marktaandeel)
5. Kia Picanto (8.370 registraties, 2,2% marktaandeel)
Nieuwe spelers uit China
Hoewel de top 5 nog geen nieuwe spelers zoals BYD en Lynk en Co laat zien, zijn Chinese automerken wel stevig in opmars. Ook in onze webwinkel is het aanbod in 2024 flink uitgebreid met nieuwe ruitenwissers voor BYD, Honqi, Lynk en Co, Nio en Seres. Deze merken zijn aantrekkelijk vanwege hun scherp geprijsde modellen met geavanceerde technologie. Hoe het ze in 2025 zal vergaan, is nog wel de vraag. In augustus 2024 werden nieuwe Chinese auto’s namelijk beduidend duurder door EU importheffingen van soms wel 48%. De verkoop van elektrische auto's uit China kwam dan ook uit op het laagste niveau in anderhalf jaar.
Een blik op 2025
Zowel de opmars van China, als de afschaffing van subsidies voor elektrische voertuigen en de invoering van forse EU-importheffingen hebben flink hun stempel gedrukt op de automarkt van 2024. Hoe elektrisch, en misschien wel Chinees, de Top 5 verkochte auto's er in 2025 uitziet, valt dan ook moeilijk te voorspellen. Eén ding is in elk geval zeker: of je in 2025 nu rijdt in een Volkswagen of BYD, bij vind je altijd de perfecte ruitenwissers voor optimaal rijplezier!