Ford heeft de afgelopen maanden duizenden auto's zonder werkende ruitenwissers en entertainmentsysteem geleverd volgens Reuters.
Vanwege het wereldwijde chiptekort was (en is) het niet mogelijk om producten volledig te assembleren.

Er zitten honderden chips in een auto, niet alleen voor de radio of het navigatiesysteem, maar ook essentiële onderdelen zoals remmen en gas geven zijn afhankelijk van de werking van chips.
Ook andere producenten kampen met dit tekort. Echter heeft Ford besloten om de productie wel gaande te houden, maar bepaalde onderdelen pas later toe te voegen. De auto’s worden dus wel zonder werkende ruitenwissers geproduceerd, maar de auto wordt pas afgeleverd als de chip aanwezig is.

Ford USA geeft aan dat de auto’s met de meeste marge (zoals de Ford F-150 pickup) als eerste geleverd gaan worden. Wat de gevolgen zijn voor de Europese autofabrieken en de Europese versies van de Ford voertuigen is nog niet bekend. Ford produceert bijvoorbeeld de Ford C-Max, Ford B-Max, Ford Ka en Ford Puma alleen voor de Europese markt.
Ook verwacht Ford door het chiptekort minder auto’s te kunnen produceren, mogelijk tot 1,1 miljoen auto’s minder dan verwacht in 2021!

Ook andere automerken hebben hiermee te maken. De oorzaak is dat, vanwege de corona-crisis, meer mensen thuiswerken en de vraag naar apparatuur (zoals beeldschermen, toetsenborden etc.) daardoor gestegen is. Daarnaast worden er ook meer spelcomputers en andere gadgets en speelgoed verkocht, waar ook chips voor nodig zijn.