
Hoe normaal wij het nu vinden om vanuit de bestuurdersstoel met een simpele druk op de knop onze voorruit te reinigen, vroeger ging dat heel anders. De geschiedenis van ruitenwissers heeft een lange weg afgelegd. De eerste auto’s hadden helemaal nog geen ruitenwisser. Bestuurders moesten handmatig hun autoraam schoonmaken door bijvoorbeeld het zijraam te openen en met een doek de voorruit te vegen. Dit was niet alleen onhandig, maar ook gevaarlijk. Wellicht kijken we over 100 jaar weer met verwondering terug naar de ruitenwissers van nu, omdat net als auto’s, ruitenwissers voortdurend nieuwe innovaties ondergaan.
Ruitenwisser ontwikkeling
Sinds de eerste ruitenwissers in 1903 is het systeem steeds verder verbeterd. Eerst werd de oorspronkelijke, handmatig bediende hendel die een rubberen blad over het voorruitoppervlak bewoog, vervangen door een elektrisch aangedreven systeem. Later werd het wissysteem op de auto uitgebreid met snelheidsregelaars en intervalschakelaars. Daarna werden de wisserbladen zelf geavanceerder. Zo worden traditionele ruitenwissers steeds vaker vervangen door flatblades. Deze gestroomlijnde ruitenwissers zonder metalen frame zijn gemaakt van duurzaam siliconen rubber en sluiten beter aan op de autoruit, waardoor ze efficiënter en duurzamer zijn. Meest recent is de ontwikkeling van flatblades met geïntegreerde sproeiers, zoals de Jetblades van Bosch en Aquablades van Valeo. Deze spuiten ruitenwisservloeistof vanuit het wisserblad direct op het raam. Dat bespaart de helft aan vloeistof in vergelijking met sproeien vanaf de motorkap en reinigt beter zonder belemmering van het zicht.
Spraakmakende ruitenwisser patenten
De geschiedenis van dit essentiële autoaccessoire is mooi terug te zien in de verschillende patenten, te beginnen met het patent van Mary Anderson in 1903. Het patent van Robert Kearns in 1967 zorgde ervoor dat de ruitenwissers konden werken met intervallen en op verschillende snelheden. De patenten van Bosch en Valeo leidden respectievelijk tot de ontwikkeling van de eerder besproken flatblades en Aquablades. Hoewel de rijveiligheid en het rijcomfort door deze innovaties aanzienlijk zijn toegenomen, zijn het allemaal variaties op hetzelfde oeroude principe. Dat het ook heel anders kan, blijkt wel uit een aantal spraakmakende patenten die autofabrikanten hebben ingediend. Deze zijn niet verder ontwikkeld, maar werpen wel een licht op hoe de toekomst van ruitenwissers er ooit uit zou kunnen zien!
- Achterruitenwisser bedienen met je ogen. Dit patent uit 2013 van Jaguar is gebaseerd op de ‘eye-tracking’ technologie die bijvoorbeeld al voor smartphones wordt gebruikt. De methode bestaat uit een achteruitkijkspiegel die is uitgerust met één of meerdere sensoren die je oogbal volgen. Kijk je in de spiegel terwijl het regent, dan moet het systeem dit razendsnel herkennen en zal de achterruitenwisser worden geactiveerd.
- Laserstralen als ruitenwissers. Tesla heeft in 2019 een patent ingediend waarbij laserstralen de autoruit kunnen reinigen. In plaats van water, sop en vuil over het raam uit te smeren zoals ruitenwissers, zouden laserstralen via een ‘vuildetectiecircuits’ het vuil gericht van het raam kunnen branden.
- Ultrasone geluidsgolven als ruitenwissers. Dit patent uit 2013 van McLaren is gebaseerd op een systeem uit de straaljagerindustrie, waarbij al wordt gewerkt met een ultrasone voorruit. Geluidstrillingen zorgen ervoor dat vocht en vuil van de autoruit af stuiteren, waardoor ruitenwissers niet langer nodig zijn.
Of deze patenten in de nabije toekomst worden toegepast, is nog de vraag. Feit is wel dat de toekomst van ruitenwissers dankzij de voortdurende technologische vooruitgang in de auto-industrie er veelbelovend uitziet. En daarmee zal onze rijervaring er alleen maar veiliger en comfortabeler op worden!